Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site



1967
- Matra M530 Infopage -02


1973
Last Update Friday 02 November 2012
----------------
[Index] [Home Page] [Mail to Ben van Brakel] [Previous Page] [Next Page]
----------------
Samenvatting van de Matra automobiel historie.

[Bron van informatie http://www.matrasport.dk Site by Lennart Sorth]

Midden jaren 60 werd de racestal van René Bonnet overgenomen door Matra aerospace.  Matra leverde in die tijd al de kunstofvezel (Fiberglas) carrosserie delen van de prachtige en op Le Mans succesvolle Bonnet D'Jet een zeer gestroom- lijnd model voorzien van een kleine en compacte motor.
Een leuke bijzonderheid van een Matra Bonnet Djet VS


Is dat een Matra Bonnet Djet VS ooit en zeer speciale eigenaar heeft gehad, en wel " Yuri Gagarin "  een Russische kosmonaut die op 12 april 1961 de eerste mens in de ruimte was.
In 1965 bracht Yuri Gagarin een bezoek aan de Franse ruimtevaart- en vliegtuigfabriek van Matra Aerospace en daar kreeg hij deze Matra Djet aangeboden. Of deze auto ooit ergens in de USSR terecht gekomen is en daar ook rond gereden heeft is ons niet bekend.

Bron: Info gevonden op het www.

Matra participeerde met groot succes in zowel de formule-1 als ook in de spotwagen wereldkampioenschappen.

In 1967 werd de D'Jet vervangen door de Matra M530, een middenmotor model met kunstofvezel carrosserie, een zeer goed sturend automobiel. De motor was de compacte Ford V4 17M motor direct achter de rug van de bestuurder geplaatst.

In dezelfde tijd ontwikkelde Matra zijn eigen 3 liter V12 motor welke gebruikt werden in de succesvolle modellen M630 en M650 waarmee klinkende overwinningen geboekt werden in de jaren 1972, '73 en '74. Meer over deze modellen kunt u vinden op de Site van Lennart Sorth Matra's prototypes in de motorsport, het prachtige geluid van de V12 motor kunt u via deze link op zijn Site beluisteren.

In 1973 sloot Matra een verkoopovereenkomst met Chrysler om van hun dealernetwerk te kunnen profiteren. Chrysler voelde zich enigszins bezwaard door het feit dat zij nu een automobiel in hun productlijn hadden met een Ford V4 motor en dus werd besloten een nieuw model te ontwerpen. De gestelde eisen hiervoor waren een vloeiend gladde bodylijn om de luchtweerstand te verlagen en Matra wilde eigelijk wel een wagen met meer dan twee zitplaatsen, dus werd besloten om er een driezitter op lijn van te maken en ziedaar de Matra Simca Baghera was geboren.  Matra Simca Baghera werd voorzien van een Simca - 1100Ti motor die in combinatie met de lage luchtweerstand en het geringe gewicht van het model resulteerde in een redelijk snelle auto die zeer goede rijeigenschappen bezat, het model werd wereldwijd enthousiast ontvangen.

Iets later werd naast de Matra Simca Baghera ook nog de Matra Simca Rancho aan de lijn toegevoegd.

In 1979 werd het 'Simca' merk gewijzigd in 'Talbot' (PSA) en rond dat tijdstip lanceerde Matra de vervanger voor de Baghera de 'Talbot-Matra Murena' ook een driezitter maar met een nog beter aangepaste aërodynamische carrosserie en motoren met een grotere inhoud van 1,6 en 2,2 liter. Het toegenomen motor vermoge en de nog lagere luchtweerstand maakte de Murena een bijzonder fijne sportwagen met karakter.

In het begin van de jaren 80 ontwikkelde Matra een radicaal nieuw ontwerp gebaseerd op 7-zitplaatsen in een doos, haar P18 concept. Dit om het Rancho model te vervangen. Aangezien de PSA groep geen geld meer wilde steken in de ontwikkeling om deze auto te bouwen wende Matra zich tot Renault die het idee gewild accepteerde.
In 1983 tekende Renault en Matra de overeenkomst en Matra's productielijn werd omgebouwd om de P18 -, beter bekend dan de Renault Espace, te produceren. Echter in ruil voor de investeringen van Renault werd Matra gedwongen om het Murena programma te stoppen.
(Dit omdat de Murena een concurrent van Renault's Alpine en Fuego modellen was.)

En zo vond de productie van de Espace plaats op dezelfde fabricagelijn als de Murena (inclusief het heet galvaniseren van het chassis) het geen de continuïteit van de Murena productie onderbrak. Ondanks dat, tot grote spijt, de productie van Matra stopte is Matra nog steeds zeer nauw bij de ontwikkelingen van nieuwe automobiel modellen betrokken, hierbij is te denken aan de Renault Spider en de Espace-F1 als de showsteler in 1994. Ook nu nog is Matra actief zij het meer achter de schermen, maar ik denk dat de Matra liefhebber de trekjes in sommige Franse automobielen wel zullen herkennen

Als sinds 1970 prijkt er een miniatuur van de Matra M530A op de boekenkast, deze werd door mij bij toeval gevonden in een leerboetiek in Milaan, Italië. Het exemplaar is ruim 29,8 cm lang en vrij goed dedetailleerd met uitneembare dakdelen, ook het intrieur en instrument-
paneel is aanwezig. Op de onderkant staat  ingeperst [MATRA M530A] [Jouets Mont - Blanc]

Het model stond in die boetiek als decoratie bij de lederwaren in de etalage. Toen ik vroeg wat de miniatuur kosten moest, nadat ik een koffertje had gekocht, werd hij ingepakt en met de complimenten aan mijn ega zomaar meegegeven. Ik heb er nooit meer een gezien. Naar mijn idee is hij vrij uniek

----------------
----------------
Matra modellen overzicht en bijzonderheden
----------------
1957 tot 1967 Bonnet (Matra) Djet 
Djet zijaanzicht  scan van "Auto Passion" 
(no perm) 
Djet naast elkaar de Witte is een Matra Djet, de Rode is de originele Bonnet D'Jet scan van "Auto Passion" (no perm) 
^ Top of page
----------------
1967 tot 1973 Matra 530A - 530LX - 530SX 

Ben's zijn Bolide Juli 1970 na zware nonstop rit 
in noodweer van zuid Joegpslavië naar Maribor Oostenrijk......                'Matra M530A 1970'
Matra M530LX bouwjaar 1972
Ben en zijn Bolide 02-08-1999
'Matra M530LX  18-09-1972'
De M530LX alle kanten open, het anbrengen van
nieuwe bedrading en binnenbekleding

Het M530LX intrieur, let op het appart ovaal 
gevormde stuurwiel.
De Motor van de M530LX
volgens het Matra Magic M530 Handboek

Ford M17 motorblok met vaste voering onder revisie
bouwjaar 1972, let op balans-as heel belangrijk in
deze motoren voor een trillingsvrije loop.
Het draaiende gedeelte van de motor
Klaar om voorzien te worden van nieuwe GOETZE
zuigerveren en lagerschalen

Ford M17 motorblok gereviseerd en afgesteld, klaar
voor inbouw. Revisie en restauratie uitgevoerd door
Ben van Brakel, alle onderdel nog goed verkrijgbaar
Matra M530SX
'Matra M530SX'

 
Xray foto uit het Service-handboek
Matra M530A
^ Top of page
---
Matra Racing 1967 - 1974
Matra 3 liter V12 motor, eigen ontwikkeling.

Matra racing op Le Mans 1973

Matra racing op Monza in Italië 1972

Matra M630 met V12 1968
^ Top of page
----------------
1973 tot 1979 Matra Simca Baghera 

'Matra Simca Bagera'

'Matra Simca Bagera-II 1979' Geert Van Poelvoorde België 
Baghera's werden gebouw in naar mij bekend drie versies over de periode van 1973 tot 1979.
^ Top of page
----------------
1974 tot 1979 Matra Simca Rancho

Matra Simca Rancho 1974-1978

Matra Simca Rancho 1974-1978
Romain Watgen 's nicely restored Rancho
^ Top of page
----------------
1979 tot 1983 Talbot-Matra Murena 1.6 en 2.2 liter motor


Talbot-Matra Murena 1982 2.2 liter

'Talbot-Matra Murena 1.6 - 1981' meer over deze wagen op
 Theo van de Munckhof's WebSite
^ Top of page
----------------
Andere modellen van de hand van Matra.
1983 tot Heden Renault Espace (Ontwerp Matra P18 project)
^ Top of page
----------------
Renault Spider ook van de Matra tekentafel? Als ik de achterkant zie!? Ik zou het denken.
^ Top of page
----------------
----------------
Vermeld alstublieft uw bezoek en bevindingen in ons 'Gastenboek' dank u!
Please take the time to record your visit and fill in our 'Guestbook' thank you!
----------------
[Nederlandse Simca en Matra Sports Club]
Simca en Matra
Sports Cliub
in Nederland
SECRETARIAAT:
  Postbus 4015
  2003EA Haarlem
TELEFOON:
  023 5356587 (Secretaris)
  071 5896145 (Voorzitter)
Theo van de Munchhof's WebSite
Theo van de Munckhof's WebSite

Simca en Matra Sports Club in Nederland

E-mail: info@simcamatrasportsclub.nl
E-mail: secretaris@simcamatrasportsclub.nl

----------------
[Previous]  Matra 1 
[Next]  Matra 3
[Up]  Nederlands
[Home]  Home Page
[QuickView]  QuickView
[Mail1]  Mail direct to Ben van Brakel
[Mail2]  Send EMail to Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site
[Mail3]  Send EMail to Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site -OldBen-
[Index]  Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site Index
----------------
Thanks for visiting Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site

Last modified on Friday 02 November 2012