Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site

- Matra M530 Story page -02
[Index] [Home Page] [Mail] [Previous Page] [Next Page]
[Terug naar vorige story-page]
Story Page -02
Lees verder op volgende story-pagina
Zo de buitenkant zag er zo tenminste aardig uit, een kritisch oog kon het niet ontgaan dat de wagen toch al een aardige geschiedenis achter de rug moest hebben en dat overspuiten op een later tijdstip niet overbodig zou zijn. Aan lak lagen was er in ieder geval geen gebrek, van origine was hij Wit geweest en vervolgens Geel en nu Rood, het geen op die plaatsen waar de toplaag beschadigd was een kleurrijk plaatsje opleverde, maar dat is van later zorg, nu eerst de techniek. De RDW werd gebeld en de keuring van de wagen aangevraagd en dat ging nog al snel, ik mocht op 20-08-'99 bij de keuringsdienst verschijnen. Het voorlopig 1dags kenteken werd toegestuurd en de wagen kon hiermee voorlopig verzekerd worden. 
Voor een uitgebreidere inspectie van de technische toestand van de wagen werd de hulp ingeroepen van de huis Garagist "Autobedrijf Louis Maessen" te Schimmert, hij onderzocht de wagen geheel volgens de voorschriften de gelden bij de RDW voor een voertuig van de-dato September 1972 en hieruit volgde de conclusie;
  1 -  Op de remmenbank waren voor- achter- en handrem ruim binnen de marge, en dus Oké.
  2 -  Rechter voorwiel speling op wiellager en lagerruis hoorbaar, dit moet worden vervangen.
  3 -  Linker achterwiel ruime speling in lager en lagerruis hoorbaar, dit moet worden vervangen.
  4 -  Een tweetal lasplaatsen twijfelachtig bevonden, er waren twee schetsplaten opnieuw in gelast maar de lassen 
         waren niet doorlopend, mogelijk wordt dit niet door RDW geaccepteerd.
  5 -  Rechte stofhoes van stuurhuis defect, deze moet vervangen worden.
  6 -  Een stofhoes van stuurkogel defect, deze moet worden vervangen.
  7 -  Het stuur draait zeer zwaar van links naar rechts, dit moet verbeteren want daar let men sterk op.
  8 -  De koplampen waren niet goed af te stellen, de reflectoren zijn nog acceptabel, afstel inrichting herstellen.
  9 -  Verdere wielophangingen, stuurkogels en fusee kogels werden goed bevonden.
10 -  Het CO gehalte gemeten en bijgesteld, de motor werd als redelijk goed bestempeld.

Bij de inspectie bleek ook dat er behoorlijk aan de elektrische installatie gewerkt (geknoeid) was er zaten op een strek- kende meter kabelboom meer kroonsteentjes dan vriend Philips in 'n maand produceert. En ware ramp maar het werkte allemaal dus voorzichtig even zitten laten en vooralsnog niet aankomen!

 Het gereedschap werd uitgepakt de wagen opgekrikt en sleutelen maar, eerst het linker achterwiel maar in orde brengen want hier werden de meeste problemen met de onderdelen verwacht. 
Bij de demontage bleek al snel dat een en ander niet correct in elkaar gezet was bij een eerdere servicebeurt, de conische ring die de wielnaaf op zijn plaats drukt was niet voor maar aan de achter- zijde van de naaf geplaatst waardoor de lagers niet goed opge- sloten hadden gezeten. Nadat de wielnaafmoer was losgedraaid werden de vierbouten van de kruiskopflens aan het versnellings- bak- differentieel los genomen en de linker uitlaatpot en pijp gedemonteerd, waarna met een hardhouten blokje en hamer de aandrijfas uit de lagers geklopt kon worden.
Met een smalle stompe drevel kon nu de voorste lagercup van achtere naar buiten getikt worden, met de achterste lagercup ging dat vanaf de voorkant waarbij ook de vetkeringen mee kwamen, het een en ander ging met zachte drang rondom op de lagercupzitting tikkend, geen geweld want dat raakt de cup scheef in het lagerhuis en kan vastlopen waarna dan de hele wieldraagarm gedemonteerd moet worden om de cups alsnog er uit te persen. De grote vraag of het een breed of twee lagers betrof is eigelijk al beantwoord, het zijn dus twee lagers die door een pas-bus op breedte uit elkaar gehouden worden. Achter het buitenste lager bevind zich een vulring van 2,5mm dikte.



Modified part of picture 'E20 Matra Magic M530'.
De onderdeel nummers voor achterasonderdelen als volgt: (bron "Will Falconer's" Matar Magic M530 boek)
Onderdeel 
naam
Matra 
nummer
Vervanger
Vervanger
nummer
Afmeting
mm
Voorste Vetkering
1015406
 GOETZE  827N 40-62-10A  62x42x10
Voorste lager
1015405
 SKF  6206-2RS1  62x30x16
Vulring
1015402
 Gedraaid  Staalring ST70  62x52x2,5
Pasbus
1015403
 Geen .  onbknd
Achterste lager
1015405
 SKF  6206-2RS1 .
Achterste Vetkering
1015406
 GOETZE  827N 40-62-10A .
[Terug naar vorige story-page]
Story Page -02
Lees verder op volgende story-pagina
Vermeld alstublieft uw bezoek en bevindingen in ons 'Gastenboek' dank u!
Please take the time to record your visit and fill in our 'Guestbook' thank you!

[Nederlandse Simca en Matra Sports Club]
Simca en Matra
Sports Cliub
in Nederland
SECRETARIAAT:
  Postbus 4015
  2003EA Haarlem
TELEFOON:
  023 5356587 (Secretaris)
  071 5896145 (Voorzitter)
Theo van de Munchhof's WebSite
Theo van de Munckhof's WebSite

Simca en Matra Sports Club in Nederland

E-mail: info@simcamatrasportsclub.nl
E-mail: secretaris@simcamatrasportsclub.nl

----------------
[Previous]  Matra Pages
[Next]  Matra Story 3 
[Up]  Nederlands
[Home]  Home Page
[QuickView]  QuickView
[Mail1]  Mail direct to Ben van Brakel
[Mail2]  Send EMail to Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site
[Mail3]  Send EMail to Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site -OldBen-
[Index]  Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site Index

Thanks for visiting Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site

Last modified on Friday 02 November 2012