Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site



1967
Matra M530 Info & Story page -01


1973
Last Update Friday 02 November 2012

Welkom U bent bezoeker

free website hit counter code
---
[Index] [Home Page] [Mail]   [Previous Page] [Next Page]

 

Genéve 7 Maart 1967    [ Geschreven maart 1993, B.v.B.]

Met trots presenteert 'Matra' haar nieuwste telg de Matra 530 een wagen die zijn tijd ver vooruit was.

'Matra Sport' een dochter van het Franse 'Matra Haute Technique' concern realiseerde een compromisloze automobiel
die vooruitstrevende techniek combineerde met een summum aan comfort. Een unieke synthese van een grandioos idee dat resulteerde in een uiterst sportieve verschijning die voldeed aan de eisen van de verwende gebruiker, uiterst functioneel en daarbij toch redelijk geprijsd.


Met zijn in het midden geplaatste motor en het geheel gestoken in een rondborstige uitvoering van (wielbasis 2,56 m bij een lengte van 4,17 m) met een wegbreedte (spoorbreedte 1,35 m bij een totale breedte van 1.56) is hij ruim bemeten en technisch verglijkbaar met de Citroen DS

Aangedreven door de zeer betrouwbare Ford Taunus 17M V4 motor bereikt hij snelheden van ruim 170 Km/h en meer.
Het proto-type met een passagier aan boord liet een snelheid van 163 Km/h klokken in 22 seconde, de hoogste snelheid werd bereikt
na 37 sec. Hij accelereerde in 15,2 seconde naar 100 Km/h. Met een vermogen van 50 Pk/Liter bij deze standaard uitvoering gaf dit een goed uitgangs potentiaal voor verdere verbeteringen van de prestaties in de toekomst, zonder afbreuk te doen aan de robuust- en betrouwbaarheid van de Duitse Ford motor.
Met een paar eenvoudige handgrepen was de rondborstig ogende M530 voiture om te toveren in een sportieve Targa Cabriolet, ter verhoging van de veiligheid gebruikte Matra hiervoor een soortgelijke constructie als men bij de Porsche Targa toepaste.


Het zou echter nog tot 13 maart 1969 duren alvorens de Matra 530A op de 'Salon de Genéve' voor het publiek werd getoond en aangeboden.

De eerste M530A (productie nummers 0 t/m 1726 werden uitgerust met de P5S Ford V4 1700 cm3 motor, grijs gekleurd motorblok met open cylindervoering, (Taunus 17M) met enkele Solex 32-PDSIT-4 carburateur, 4 gang Ford 15M bak met de 4e versnelling als Prise-direct (overbrenging 1 op1) en vinger Drukgroep met droge plaat koppeling 180 mm van 'Bendix / Ferodo' type RYZ) hydraulisch bediend, het geheel leverde een vermogen van 80PK DIN bij 4800 toeren. Banden Voor 145x14, Achter 145x14.

Vanaf productie nummers 1727 t/m 2064 werd de Ford V4 P5S motor gemodificeerd, gesloten cylindervoering, motorinhoud 1699 cm3 met enkele Solex 32-PDSIT-4 carburateur, deze leverde een vermogen van 85PK DIN bij 4800 toeren. Banden Voor 145x14, Achter 155x14.

In april 1969 werd de Ford V4 P5S motor vervangen (productie nummers 2065 t/m 2565) door de Ford V4 C3 motor voorzien van een dubbele Solex 32 TDID carburateur, door kleine wijzigingen in de timing van de distributie en klep- lichthoogte werd een vermogen bereikt van 90 PK DIN bij 5000 toeren, ook werd de versnellingsbak en differentieel vervangen door een type van de Ford 15M RS, de koppeling werd aangepast de droge plaat kreeg een diameter van 200 mm. Het maximale koppel werd hierdoor 0,4 m.kg omhoog gebracht van 14,8 m.kg bij 2500 toeren tot 15,2 m.kg bij 2800 toeren. Banden Voor 155x14, Achter 165x14. Al deze wijzigingen maakte een soepel lopende wagen over een groot toeren bereik nog meegaander in rijgedrag en gaf de bestuurder een ongekend acceleratie ruimte van diep onderuit in de derde versnelling bij 40 Km/h door acceleren naar 100 Km/h om even snel in te halen. (Het Nederlands wegennet bood toen nog die mogelijkheden (note: van de auteur)).

Vanaf productie nummers 2566 tot .... (vermoedelijk 12450 ?) werd de Carterpan van de Ford motor vervangen door de standaard Ford Carterpan, tot aan productie nummer 2565 was dit een door 'Matra' vervaardigde lichtmetalen Carterpan bestaande uit een aluminiumlegering.

De 'M530A' een product van 'Matra-Sport', met P5S en C3 Ford V4 motor werd geproduceerd in een oplage van ca. 4000 stuks.

In 1970 ontstond uit een samenwerkingsverband de Firma Vélizy waarin ondergebracht werden de belangen van Simca en Matra-Sport, uit dit huwelijk ontsproot uit de 'M 530 A' de 'M 530 LX'.

De Matra M530 LX werd geïntroduceerd op de Salon te Genéve in maart 1970 met enige kleine wijzigingen aan de dakdelen, de grill, een achterruit van plexiglas, veiligheidsgordels en een gewijzigd schakelpatroon, ook hier werd gebruik gemaakt van de Ford V4 C3 motor met dubbele Solex 32 TDID carburateur. Ook hier werd een vermogen geleverd van 90 PK DIN bij 5000 toeren. Banden Voor 145x14, Achter 165x14.

Van de 'M530LX' werden naar verluid ca 6000 exemplaren geproduceerd.

Met aanmerkelijk minder omhaal werd in alle stilte naast de 'M530LX' een commercieel aantrekkelijk broertje vervaardig voor de lowbudget markt, De 'M530SX' hierbij werd afgestapt van het 'Targa' idee en werd hij voorzien van een vaste kap, ook werden de opklapbare koplampen vervangen door vast aangebrachte koplampen die als kikker-oogen op het front prijkte, de bumpers waren niet langer verchroomd maar mat-zwart evenals enige andere kleine chroomdelen en de motor was een P5S (blauw) met enkele Solex  32-PDSIT-4 carburateur, de versnellingsbak 15M standaard met 180 mm Koppelingsplaat, de unieke lederen stoeltjes waren vervangen door stoffen look-a-likes met minder goede ziteigenschappen, ook de interieur aankleding moest een veer laten en werd soberder uitgevoerd.
Hoeveel van deze wagens geproduceerd werden is niet te achterhalen, deze was vooral gericht op de markt in Duitsland, waar er het grootste deel er van verkocht werd en naar men vertelde de markt in Zuid en Midden Amerika, e.e.a gezien ook de acceptatie van de dubbele set aan Koplampen aldaar.

Bron van informatie: Revue Technique Automobiel, L'Equipe  maart 1967 Paris, Autocar maart 1969 London, Ford Nederland.

In de toekomst zullen op deze Matra paginas gevens worden geplaatst die betrekking hebben op de revisie, restauratie
en onderhoudwerkzaamheden. Waar mogelijk zullen voor de gebruikte onderdelen de vervangende merken c.q. type  nummers gegeven worden zoals die bij de regulieren onderdelenhandel te verkrijgen zijn.
De elektrische installatie zal de ook volle aandacht krijgen te meer er in het verleden gebleken is dat dat vaak het stiefkindje van de restaurateur is.

First on the road 18-09-1972 Productionnumber:9427

On the road again 27-08-1999 Reg.number: AE-87-05
--
  Story page -01 Lees verder op volgende pagina
--
Even terug in de tijd.    Het verhaal van mijn Matra avonturen en meer!

Het was 1969 laat in 't jaar, voor mijn werk als elektronicus joeg ik met mijn vertrouwde MGB-special uit '62 heel wat Km's over de teller (z'n 90.000 per jaar) het motortje had al 280.000 Km achter de rug en er begon zo links en recht het een en ander te protesteren tegen de nogal rappe wijze van rijden, tijd voor ingrijpende reparatie of vervanging.
Als bij toeval reed ik op een dag door Den Haag om een cliënt te bezoeken en plots stond ik me te vergapen aan een schitterend ogende blauwe bolide in de showroom van een Garage met allemaal 'Bonnets en Djets voor de deur (Garage Groen geloof ik dat het was?). Al ras stond ik aan de infodesk om me te laten voorlichten over de kwaliteiten van het bedoelde geval, het bleek er een van de eerste collectie Matra M530A te zijn die naar Nederland gehaald waren, ik was stomweg weg van die wagen en toen ik er een korte proefrit mee had mogen rijden was het helemaal gebeurd. Ik was knots knetter gek op die car. Een eigenwijs stukje techniek met ongeëvenaarde rijkwaliteiten, het schakelde verkeerd om, het vreemde ovale stuur stuurde zeer direct en je was ongelooflijk snel op weg naar de 100Km, nog voor dat je er echt erg in had zat je dik over de 50Km per uur (Ik heb er dan ook heel wat bekeuringen mee opgelopen).
Een volkomen ander rijgedrag dan dat van de engelse sportscars die ik gereden had, het leek wel als of je volledig een werd met de techniek, het ding stuurde daar waar je keek, plotseling opduikende bochten waren geen enkel probleem, volledig neutraal liet hij zich door de bocht jagen en gaf geen krimp. Kortom woorden schieten te kort om de sensatie te beschrijven. Het eind van dit liedje was dat er serieus over de aankoop gepraat werd. In de folder (in kleur) had ik een witte gezien en die beviel me wel heel bijzonder, maar jammer genoeg was die niet in Den Haag voorradig, na enig rondbellen van de garagehouder werd een wit exemplaar gevonden in de regio Breda, spoorslag ben ik erheen gereden met m'n MGietje en na wat loven en bieden over de inruilprijs van de MGenikus werd de koop gesloten. En ziedaar ik was de trotse eigenaar van een van de eerste '7M530A (productie nummer 0548) in Nederland. Overal waar ik kwam in Europa trok ik met de M530A de aandacht, zijn opmerkelijk uiterlijk en zijn typisch uitlaat geronk deed menigeen opkijken. Ook zijn snelle acceleratie (voor die tijd opmerkelijk snel) verraste menig sportwagen rijder die heel enthousiast er met intimiderend gas gebruik als eerste weg wou zijn, diep grommend liet de M530A zijn prachtige achterkant zien.
Menige sprint werd gewonnen (ach ik was nog jong en een weinig wild op snelheid) en menige bekeuring betaalt.
 

 
 
Het meest is me toch wel de vakantie van 1970 bijgebleven, ik was voor de tweede maal in Joegoslavië, 't jaar er voor nog met de
'MG -B', overal waar we kwamen werd de M530A met be-
wondering bekeken. Ik hoefde me geen zorgen te maken als we ergens parkeerde er was altijd wel een jonge of oude man die zonder te zijn gevraagd bewonderend op de auto ging zitten passen of hem begon te poetsen, zoiets moois hadden zij daar nog nooit gezien *Ja* hoor er kwamen wel Italianen met hun Masseraties en Ferraries, maar dit was toch wel heel iets anders en dan ook nog een Nederlander het kon niet stuk. Jammer genoeg ben ik nooit meer terug geweest in Joegoslavië, maar alleen al de lol die ik had met het verschijnen van die wagen daar doet me het verblijf daar nooit vergeten. Wat was het een mooi land met vriendelijke mensen, Tito deed het toen zo slecht nog niet.
Na 95.000 km op de klok werd op 05-12-1970 het leven van de M530A beëindigd door een brute aanvaring met een "Lelijke Eend" (CV2) die geen voorrang verleende. In een hevige sneeuwbui van witte glasvezel kristallen werd de M530A ruim een meter korter gemaakt, tot aan de voorruit was er slechts nog het kooichassis, alle polyester was ver-
dwenen. Gewillig als of er niets gebeurd was liet de M530A zich afremmen en aan de kant sturen, het versplinteren van de carrosserie had de impact van de klap volledig opgevangen, voor de CV2 (Eend) en zijn inzittende was het minder goed afgelopen, de bestuurster was ernstig gewond en de CV2 volledig in gort. Daar de CV2 op nog geen 5 meter afstand voor mij langs wilde kon ik met geen mogelijkheid meer remmen of uitwijken het was vol er op. De M530A had de grootse klap rechts voor gekregen en de hele onder constructie was ontzet de achterruit zat ruim twee centimeter scheef in de sponning.

Einde van de episode met de M530A, de wagen was totaallos en geen nieuwe te krijgen. Een groot scala aan automerken passeerde de revue maar het 'Matra' gevoel ging nooit over, lang heel lang heeft het geduurd, maar ja bloed kruip waar het niet gaan kan.


Oude liefde terug gevonden.    [ Geschreven augustus 1998, B.v.B.]

Goed 29 jaar later mocht er weer een M530 voor mijn deur prijken, maar nu wel een M530LX, in goede staat.
 

 
, maar echt kwam het er niet van tot dat ik op een goede dag (1994)een prachtige M530 (weer in het blauw) bij een oud collega autoverhuurder, in Heerlenin, de showroom zag staan. Snel werd even geïnformeerd of dat moois te koopwas, en ja hoor voor de lieve prijs van hfl. 15.000,-- wou hij hem wel kwijt. Nou dat was dus even veel te hoog gegrepen. Het idee werd weer even op ijs gelegd en de dingen gingen hun gang.
Op een dag was ik op het internet op zoek naar nieuwe videodrivers voor mijn computernetwerk en door een tik fout belande ik op de 'Site van MATRA-Delcourt in France' van waar ik naar een aantal andere sites werd door verwezen. Al ras had ik een aantal mensen gebeld en geïnformeerd naar mogelijke aanwezigheid van M530 ers, uit verschillende hoeken kreeg ik enthousiaste en wel-
willende medewerking van 'Win de Jong, Service in Vlaar
dingen', 'Carjoy in Herwijnen', 'Jeroen & Mark Simca specialisten in Nootdorp', 'Theo van de Munckhof's WebSite', 'Lennart Sorth Matra-info-Site', 'Matra club van Duitsland' en België. Van 'Mario Franken' kreeg
ik via mijn E-mail een keurige lijst van alle M530 die de laatste in 3 jaar te koop waren aangeboden in advertenties in
autobladen, een lijstje van 27 stuks, waarvan 25 in Duitsland, 1 in Italië en 1 in Nederland, van eerder genoemde mensen kreeg ik nog adressen in Frankrijk en Nederland, dat was een aardig berg telefontjes plegen. Niet gezeurd aan het toeteren dus en al doende werd de lijst korter en korter, de meeste waren alweer verkocht of de eigenaar wenste niet meer te verkopen, uiteindelijk bleef er een lijst over van 5 stuks, alle in Duitsland van Osnabruck tot Regensburg.
350 km naar het noorden of 580 km naar het zuiden. Naar lange gesprekken met een jonge man in Herten (in de buurt van Botrop - Duisburg) werd besloten er met de aanhanger naar toe te rijden, want hij zou voor 90% gerestaureerd zijn en bijna klaar, jammer genoeg was er een boomstammetje op zijn kofferdeksel gevallen waar door deze gescheurd was, zijn vraag prijs was redelijk. In Herten aangekomen ging de garagepoort open, even was het doodstil, daar stond iets roods onder een dikke laag vuil en vet dat bij nadere inspectie een kruising was van een bij elkaar geraapt zootje van een M530A LX? met SX interieur, waarin men met geweld een Ford V6 motor had willen plaatsen, het hele onderstel zo rot als een mispel. Van de eerste schrik bekomen vroeg ik voorzichtig wanneer dan wel die restauratie had plaats gevonden en wat er daarna gebeurd was, na enig horten en stoten kwam de aap uit de mouw, de jonge man had, er met de plaatselijke automobielclub, wedstrijden mee gereden en daarom een en ander gewijzigd of aan gepast, maar alles kon terug gezet worden zei hij. Nou van mij mocht hij hem terug zetten en ik vertelde hem dat als hij van zijn nieuwe koplampen afwilde voor een redelijke prijs hij altijd nog mocht bellen. Het enigste dat er klopte aan zijn verhaal dat was het gescheurde kofferdeksel, maar of dat door een boomstam (metje)- gekomenwas???


Terug naar huis, een ervaring rijker, de volgende keer maar eerst gaan kijken en dan pas met de aanhanger er heen, want dat ding huren kost ook nog een lieve duit. In de regio Bonn stond ook iets te koop, ook hier werd druk telefonisch over leg gepleegd, zowel met de vorige eigenaar als met diegene die hem nu te koop aanbood. Toen we eenmaal tot een enigermate redelijk prijsniveau waren afgedaald besloot we maar in de auto te stappen en naar Bonn, om precies te zijn Bad Godesberg, te rijden. Toen we het huisnummer dat opgegeven was naderde zag ik een rode M530 op een parkeer plaatsje staan tussen leeftijd genoten Fiat-124 Spider en dergelijk, de eerste indruk van de M530 was hoop gevend,


 het autobedrijf dat als zodanig was opgegeven, verdiende deze titel nauwelijks. Maar een ding hadden ze wel en dat was doorslag-
gevend, zij hadden een hefbrug. Na een korte kennismaking werd de M530 tot leven gewekt, het geen vrij rap gebeurde, het motortje liep heel redelijk er was wat distributie gerommel hoorbaar maar welke Ford V4 heeft dat niet als hij meer dan 70 a 80000 km gelopen heeft, niet verkeerd dus, alleen de uitlaat maakte een hoop herrie, bij nader onderzoek bleken de binnen dempers verdwenen te zijn, dat was sportiever vond men. In de kofferruimte lagen een stel binnen dempers van een VW kever die perfect paste, "das war für die Polizei" zei hij. De M530(LX) werd op de hefbrug gereden en omhoog gebracht, de hele onderkant was uitvoerig in verschillende kleuren geschilderd, maar zag er redelijk goed uit, er was duidelijk een poging gedaan om het onderstel in redelijke staat te houden, hier en daar was een lasplaats te zien, op belangrijke plaatsen waren zo genaamde prop-lassen uitgevoerd. Het spulletje leek oké, het was tijd voor loven en bieden, de goede man dacht toch nog even de prijs te kunnen verhogen, dat ging dus niet door, heel rap vertelde ik de man wat er niet origineel was en waar er nog een hoop werk te doen was, uiteindelijk werden we het eens over de prijs en werd er een aanbetaling verricht. 
Op naar huis en kijken of de autoambulance te huren was, jammer dus niet. Het werd een buisje met aanhanger en daarmee gingen we op pad naar Bad Godesberg, daar aangekomen hadden beide vennoten (de verkopers) een hevige 
 woorden wisseling over de verkoop van de M530, er was niet voldoende gevangen volgens een van hen, kort maar goed vertelde ik de man dat de koop gesloten was en niet meer terug te draaien, we kregen de papieren en de autosleutels en mochten het verder uitzoek, er werd slechts weinig hulp geboden bij het opladen van de wagen. De M530 werd goed vast gesjord en we gingen op weg naar huis (260 km heen en weer), onder weg mochten wij ons op meer dan gewone belangstelling verheugen, van uit verschillende langs rijden auto's werden plaatjes geschoten van onze vracht. Thuis aangekomen werd onmiddellijk emmer en spons gemobiliseerd.
De M530LX van stof en vuil ontdaan en zie daar, na een stevige poetsbeurt, stond er een glanzend rode bolide te stralen die van de voorbijgangers aaa's en ooo's ontlokte. Hij was mooi maar er was ook nog een heel hoop werk te doen!
Lees verder op volgende pagina
Story page -01
Lees verder op volgende pagina
Vermeld alstublieft uw bezoek en bevindingen in ons 'Gastenboek' dank u!
Please take the time to record your visit and fill in our 'Guestbook' thank you!

[Nederlandse Simca en Matra Sports Club]
Simca en Matra
Sports Cliub
in Nederland
SECRETARIAAT:
  Postbus 4015
  2003EA Haarlem
TELEFOON:
  023 5356587 (Secretaris)
  071 5896145 (Voorzitter)
Theo van de Munchhof's WebSite
Theo van de Munckhof's WebSite

Simca en Matra Sports Club in Nederland

E-mail: info@simcamatrasportsclub.nl
E-mail: secretaris@simcamatrasportsclub.nl
----------------
[Previous]  Home Page 
[Next]  Matra Page 2 
[Up]  Nederlands
[Home]  Home Page
[QuickView]  QuickView
[Mail1]  Mail direct to Ben van Brakel
[Mail2]  Send EMail to Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site
[Mail3]  Send EMail to Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site -OldBen-
[Index]  Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site Index
---
Thanks for visiting Van Brakel's Electronic Hobby and Fun Site

Last modified on Monday 04 October 2004